Spółka TMR przystąpiła do modernizacji SON-u według modelu, który wypracowała na Słowacji m.in. pod Chopokiem i w Tatrzańskiej Łomnicy. W Szczyrku już na początku natrafiła na spore zaniedbania w funkcjonowaniu ośrodka, dlatego przed rozpoczęciem prac musiała wykonać solidną analizę i zaplanować inwentaryzację. By ambitne plany inwestora mogły zostać zrealizowane, trzeba zmienić m.in. plan zagospodarowania przestrzennego. Trwają również prace nad uregulowaniem wszystkich prawnych kwestii dotyczących dzierżawy terenów zajmowanych przez kompleks narciarski. TMR będzie użytkować m.in. Halę Skrzyczyńską. Prace budowlane ruszą dopiero w następnym roku.
NA TEMAT:
Na narty do Szczyrku – znikną kolejki, pojawią się nowoczesne gondole
Obecnie SON udostępnia 19 km tras zjazdowych. Tylko nieco ponad połowa terenu jest sztucznie dośnieżana. W ośrodku działa 13 wyciągów orczykowych, których całkowita przepustowość wynosi ok. 10 tys. osób na godzinę. Aby przyciągnąć turystów na narty do Szczyrku i przywrócić mu dawną świetność, TMR zamierza zwiększyć długość nartostrad i zamontować nowoczesnej kolejki linowe. Część tras zostanie przebudowana i poszerzona. Ich łączna długość wyniesie 22 km (16 km niebieskich, 4 km czerwonych i 2 km czarnych), 5,5 kilometrowy odcinek zostanie oświetlony. 81% (prawie 18 km) wszystkich nartostrad będzie sztucznie dośnieżana.
Gondola projektowana dla Szczyrku
Szczyrk narty. Przebudowa wyciągów narciarskich
Pod tym względem amatorzy nart w Szczyrku mogą spodziewać się największych zmian. Słowacy planują wybudować tu kolej gondolową – 10-osobowe wagoniki przypominające te z Tatrzańskiej Łomnicy i spod Chopoka – oraz kanapy: cztery 6-osobowe i jedną 8-osobową. Powstaną również cztery wyciągi orczykowe. Łączna przepustowość wyciągów wzrośnie więc niemal dwukrotnie – do 18,2 tys. osób na godzinę. Powstanie także nowoczesny snowpark, a także specjalnie wydzielone strefy dla najmłodszych narciarzy.
Szczyrk po nartach: nowe bary Apres Ski i sala eventowa
Na terenie ośrodka powstaną 3 restauracje (dla 750 osób), a także 3 bary asprès-ski. Na Hali Skrzyczeńskiej natomiast powstanie specjalna strefa eventowa z podium, nagłośnieniem i zapleczem umożliwiającym organizowanie imprez całosezonowych. Do tego dojdą cztery bezpłatne parkingi o łącznej pojemności ponad 1500 samochodów.
– Pragniemy powtórzyć w Szczyrku naszą skuteczną strategię inwestycyjną, która dla Tatr oznaczała nową erę w systemach transportowych i modernizacji ośrodków. Dzięki wielkim inwestycjom i doświadczeniu jesteśmy na tyle elastyczni i odporni, że także podczas niesprzyjającej zimy, która panowała w ubiegłym sezonie, stworzyliśmy doskonałe warunki narciarskie, które docenili także mistrzowie zorganizowanych w Jasnej Mistrzostw Świata Juniorów w dyscyplinach alpejskich. Chcemy swoje doświadczenia przenieść do ośrodka, który w przyszłości pozwoli na zorganizowanie ważnych imprez sportowych, oraz umożliwić wszystkim polskim narciarzom szusowanie na wyższym poziomie, niż panuje obecnie – mówi Dušan Slavkovský, Dyrektor Ośrodków Górskich i członek zarządu TMR.