Łódka z żaglem, którą pływało się po Mazurach w latach 70. czy 80., ma niewiele wspólnego ze współczesnym jachtem. Dzisiejsze jachty mają kabinę z wygodnymi kojami nawet dla dziesięciu osób, o standardzie porównywalnym z dobrze wyposażonym kamperem czy dużą przyczepą kempingową. Na większych jednostkach śródlądowych oraz na wszystkich morskich znajdziemy kabinę sanitarną z WC i umywalką, często z prysznicem. Do dyspozycji mamy też kambuz z kuchenką i pełnym wyposażeniem kuchennym, nierzadko z lodówką. Wiele jachtów ma ogrzewanie, przez co sezon żeglarski może być zdecydowanie dłuższy niż czas letnich wakacji. Zapowiada się wspaniale, ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.
Na co zwrócić uwagę, czarterując jacht?
Zanim zdecydujemy się podpisać umowę na czarter jachtu, musimy zapoznać się z warunkami. Często zwracamy uwagę na cenę, a nie zawsze na to, co otrzymujemy w zamian. A oprócz standardowej opłaty, czasem trzeba jeszcze niemało dopłacić. Przy czarterach jachtów morskich niemal zawsze pobiera się dodatkową opłatę za sprzątanie końcowe (zazwyczaj 100 EUR), często też tzw. transit log, czyli opłatę za prawo do pływania po wodach danego kraju (kilkadziesiąt EUR), opłatę za silnik do pontonu (kolejne kilkadziesiąt EUR), nierzadko też dodatkowo płacimy za pościel i ręczniki.
Kaucja
Oprócz opłaty za wynajęcie jachtu, zawsze jest pobierana kaucja. Jej wysokość może być różna, od 500 zł na naszym śródlądziu, do 1500 – 3000 EUR za jacht morski. Kaucja jest zwracana przy zdawaniu jachtu pod warunkiem, że nic nie zostało uszkodzone i jego wyposażenie nie jest zdekompletowane.
Ubezpieczenie
Warto też zapytać o ubezpieczenie jachtu, zarówno OC , jak i jacht casco. Lepiej mieć pewność, że w przypadku poważnego uszkodzenia czy nawet utraty jednostki, nie będziemy obciążeni kwotą rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych za jacht śródlądowy czy kilkuset tysięcy euro za jacht morski. Większość firm ubezpieczeniowych nie pokrywa kosztów szkód wyrządzonych umyślnie bądź powstałych na skutek rażącego zaniedbania użytkownika. O tym należy pamiętać, zwłaszcza że w wielu umowach zabrania się wychodzenia z portu przy silnym wietrze (na śródlądziu najczęściej powyżej 6B), a na niektórych akwenach (np. na Karaibach) zabrania się pływania w nocy. Złamanie warunków umowy może być traktowane jako rażące zaniedbanie.
Patent żeglarski
Czarterodawca zawsze stawia wymagania odnośnie do umiejętności skipera (osoby prowadzącej jacht), nawet jeśli prawo danego kraju nie nakazuje posiadania uprawnień żeglarskich. Na szczęście polskie patenty żeglarskie są honorowane za granicą przez większość firm czarterowych. W niektórych krajach (np. w Grecji), oprócz wymagań stawianych skiperowi, oczekuje się również, że jeszcze jedna osoba z załogi będzie posiadać przynajmniej podstawowe umiejętności żeglarskie potwierdzone patentem. Jeśli nie mamy w swoim gronie osoby zdolnej do poprowadzenia jachtu, można za dodatkową opłatą wynająć skipera na miejscu. Wystarczy wcześniej zgłosić to czarterodawcy.
Wynajęcie skipera w Polsce, na śródlądziu, to koszt od 100 zł za dobę, a np. w Chorwacji od 100 EUR za dobę. Dodatkowo musimy zapewnić skiperowi nocleg i wyżywienie na jachcie. Bardzo często umowy czarterowe zawiera się na wiele miesięcy przed planowanym rejsem. Powszechnym zwyczajem jest wpłata 50% wartości umowy po jej podpisaniu. Pozostałą kwotę wpłaca się zazwyczaj na 30 dni przed terminem czarteru.
Ceny
Ceny czarteru jachtu zależą od wielkości jednostki, jej wieku, akwenu, a także pory roku (poza sezonem taniej). Na naszym śródlądziu zapłacimy od 100 do 800 zł za dobę. Koszt czarteru jachtu morskiego to wydatek od 700 do 6000 EUR za tydzień.
Odbiór jachtu
Gdy już dotarliśmy do portu, w którym czeka zarezerwowany jacht, musimy go odebrać, czyli sprawdzić jednostkę i jej wyposażenie. Wszystko powinno być zgodne z wykazem w protokole zdawczo-odbiorczym. Przed odbiorem warto zwrócić szczególną uwagę nawet na niewielkie uszkodzenia. Wszelkie zarysowania kadłuba czy nadprucia żagla powinny być zgłoszone czarterodawcy, bo później mogą być powodem utraty części czy nawet całości kaucji podczas oddawania jachtu po rejsie. Dobrze zrobić zdjęcia takim miejscom jeszcze przed wypłynięciem z portu. Z kolei przedstawiciel czarterodawcy powinien pokazać obsługę urządzeń znajdujących się na jachcie.
Podczas przejmowania jachtu należy koniecznie sprawdzić:
- oświetlenie nawigacyjne,
- silnik (zwłaszcza poziom oleju i poziom płynu chłodzącego),
- poziom paliwa w zbiorniku jachtowym (zwyczajowo powinien być pełen zbiornik – również z pełnym zbiornikiem jacht oddajemy),
- działanie urządzeń sterowych,
- radiostacji,
- a także ilość i stan kamizelek ratunkowych (powinno być ich tyle, ilu członków załogi),
- sprawdzamy też działanie pompy (pomp) zęzowej.
Jeżeli cokolwiek budzi naszą wątpliwość, nie wypływamy z portu, zanim wszystko nie będzie sprawne.
Gdzie wyczarterować jacht w Polsce?
W Polsce od dziesięcioleci najpopularniejszym akwenem są Wielkie Jeziora Mazurskie. Tu żegluje najwięcej osób i tu znajdziemy najbogatszą ofertę jachtów. Mazury to niejedyny akwen na naszym śródlądziu.
Niemałą popularnością cieszy się Jeziorak i przyległe jeziora na Pojezierzu Iławskim. Tam również bez problemu znajdziemy jachty do czarteru.
Niezmiennie popularny jest Zalew Soliński, choć to dość wymagający akwen ze względu na bardzo zmienne warunki wiatrowe, charakterystyczne dla jezior otoczonych górami.
Przy odrobinie wysiłku można też wyczarterować jacht na Zalewie Zegrzyńskim, Zalewie Włocławskim czy mniejszych jeziorach.
Coraz łatwiej wyczarterować jacht nad polskim morzem. Bez trudu znajdziemy odpowiednią jednostkę w rejonie Zatoki Gdańskiej czy Zalewu Szczecińskiego, ale też i na środkowym wybrzeżu nie napotkamy problemów.
Gdzie wyczarterować jacht na świecie?
A co z czarterem jachtu poza granicami naszego kraju? Jeśli chcemy pozostać na Bałtyku, to najprościej znaleźć jacht w Niemczech. Nawiasem mówiąc, niektóre firmy niemieckie stawiają swe jachty w Świnoujściu, specjalnie dla polskich żeglarzy.
Największe europejskie floty czarterowe rezydują na Morzu Śródziemnym. Potęgą w tym zakresie jest Chorwacja, niewiele ustępuje jej Grecja.
Coraz bardziej popularny staje się czarter jachtów w Turcji, na wybrzeżu śródziemnomorskim.
Innym modnym żeglarskim miejscem są Baleary. Podczas tygodniowego rejsu można opłynąć Minorkę, Majorkę i Ibizę, odwiedzając kilka portów i zatok.
Bez najmniejszych problemów wyczarterujemy jacht we Włoszech, zarówno kontynentalnych jak i na Sycylii bądź Sardynii.
Jesienią czy zimą można pożeglować po Wyspach Kanaryjskich.
Coraz bardziej popularne stają się Wyspy Zielonego Przylądka, gdzie z roku na rok przybywa jachtów do czarteru. Jest to dość bezpieczny akwen, a na Cabo Verde można żeglować przez cały rok. Tu nie ma huraganów ani innych niebezpiecznych zjawisk pogodowych.
Niezmienną popularnością cieszą się Karaiby, gdzie sezon żeglarski trwa od listopada do maja. W maju robi się gorąco, a od końca lipca do końca października, w porze huraganów, żeglowanie jest ryzykowne.
W ofertach firm czarterowych znajdziemy też Seszele na Oceanie Indyjskim czy Polinezję Francuską na Pacyfiku. To wciąż rzadko odwiedzane przez naszych żeglarzy akweny, głównie ze względu na koszty przelotów w te rejony.