Krajowe połączenia lotnicze będą zawieszone od 15 do 28 marca - poinformował p.o. rzecznika PLL LOT, Michał Czernicki. Jak dodał, rejsy wewnątrzkrajowe dowożą głównie pasażerów z lotów międzynarodowych. Całość oświadczenia brzmi: W związku z wydanym rozporządzeniem Rady Ministrów z 13 marca, wszystkie rejsy międzynarodowe LOT zostają zawieszone na 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, a zatem do 28 marca. LOT, z poszanowaniem powszechnie obowiązującego prawa w Polsce, dostosuje swoją siatkę połączeń do nowych wymogów. Loty krajowe zawiesiła również Grupa Ryanair.
W sobotę w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie premiera, zakazujące ruchu lotniczego na terytorium Polski. W kraju mogą lądować jedynie loty czarterowe z polskimi obywatelami na pokładzie. Wstęp mają dwa rodzaje czarterów - wcześniej zaplanowane oraz zorganizowane przez rząd we współpracy z LOT. Rozporządzenie weszło w życie w niedzielę 15 marca.
Zawieszone loty krajowe - co mogą zrobić pasażerowie?
Polskie Linie Lotnicze LOT mają w swojej ofercie loty między innymi na trasach Warszawa - Gdańsk, Warszawa Lublin i Warszawa - Zielona Góra. Co mają zrobić turyści, którzy mają już wykupione bilety? Jak poinformował LOT, pasażerowie mogę bezpłatnie zmienić termin wylotu w terminie między 28 marca a 19 kwietnia, w miarę dostępności miejsc. Jeśli pasażerowie chcą zmienić termin swojej podróży od 20 kwietnia do 31 maja lub 17 października do 30 grudnia, mogą to zrobić w ramach dostępności klasy rezerwacyjnej. Warunkiem zmiany jest zachowanie tej samej trasy i klasy rezerwacyjnej - czytamy na stronie przewoźnika. Zmiana musi być dokonana przed terminem lotu.
Pasażerowie mogą też wymienić niewykorzystany lot na voucher do wykorzystania na zakup nowego biletu. Voucher jest bezzwrotny. Możliwa jest tylko wymiana go na bilet. Z vouchera skorzystasz wymieniając go na bilet tylko w biurach własnych lotu (w Contact Center, w kasach na lotnisku) - wyjaśnia przewodnik.
Jeżeli podróżujący nie chcą zmieniać terminu podróży ani otrzymać zwrotu w postaci vouchera, mogą uzyskać całkowity zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet. W przypadku podróży nierozpoczętej zwracana jest cała wartość biletu. Zwrot z biletu częściowo wykorzystanego nastąpi w pełnej kwocie za nieprzebyte odcinki podróży - zapewnia PLL LOT.
Zwrot za bilet Ryanair i Wizz Air
Z kolei Ryanair informuje na swojej stronie: Kontaktujemy się ze wszystkimi klientami, których loty anulowano drogą e-mailową, aby poinformować ich o wszystkich opcjach i zachęcamy klientów, aby do nas nie dzwonili. Na odwołanie lotów krajowych w Polsce zdecydował się również Wizz Air, który zawiesił wszystkie loty do i z Polski od północy 15 marca do 28 marca. Pasażerowie, którzy zarezerwowali loty za pośrednictwem strony przewoźnika lub aplikacji mobilnej, dostaną automatyczne powiadomienia drogą elektroniczną. W komunikacie władze Wizz Air zapewniają: 120 procent pierwotnej wartości rezerwacji zostanie automatycznie przesłane na konto klienta Wizz Air do wykorzystania przez kolejne 24 miesiące na produkty i usługi Wizz Air
NA TEMAT: