Prezydent podpisał nowelizację ustawy wprowadzającej drugą tarczę antykryzysową dla turystki. Najważniejsze zapisy dotyczą powołania Turystycznego Funduszu Zwrotów i Turystycznego Funduszu Pomocowego. Ten pierwszy zajmie się zwrotem pieniędzy za odwołane wyjazdy, drugi będzie zabezpieczać biura turystyczne w przyszłości.
Turystyczny Fundusz Zwrotów. Dla kogo?
Z programu Turystycznego Funduszu Zwrotów mogą skorzystać osoby, których wycieczki, wyjazdy, loty, czy rezerwacje hoteli zostały odwołane z powodu pandemii koronawirusa i którzy nie skorzystali vouchera lub możliwości przeniesienia rezerwacji.
NA TEMAT:
Turystyczny Fundusz Zwrotów. Jak odzyskać pieniądze za odwołaną wycieczkę?
Turysta, który chce odzyskać pieniądze za odwołaną wycieczkę, musi zarejestrować się na stronie Funduszu i złożyć odpowiedni wniosek. W deklaracji trzeba wpisać: swoje imię i nazwisko, PESEL, NIP, adres zamieszkania, nazwę organizatora turystyki, z którym zawarto umowę, numer umowy, datę jej podpisania, datę powiadomienia o odstąpieniu od umowy, datę rozpoczęcia imprezy turystycznej, nr rachunku bankowego, wysokość wpłaconych zaliczek. Później deklarację musi wypełnić także organizator wycieczki. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma 30 dni na weryfikację wniosków. Jeśli wszystkie dane będą się zgadzały, zwrot pieniędzy nastąpi w ciągu 14 dni. Biuro podróży będzie miało 72 miesiące na spłatę długu wobec państwa. Na początek Turystyczny Fundusz Zwrotów zasili 300 milionów złotych, jego obsługą zajmie się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Podpisana przez prezydenta ustawa powołuje też Turystyczny Fundusz Pomocowy, który ma zapewnić pożyczki dla organizatorów turystyki w przypadku odwołania w przyszłości imprez turystycznych. Składki nie będą mogły wynosić więcej niż 30 zł od każdego klienta, z którym zawarto umowę na wyjazd. Nowelizacja wprowadza także postojowe i zwolnienie ze składek ZUS dla przewoźników autokarowych, osób prowadzących działalność kulturalną i artystyczną oraz agentów turystycznych.