Wyjazd z biurem podróży to oszczędność czasu i wolność od załatwiania formalności. Wystarczy wybrać kierunek i formę wypoczynku, a resztę zostawić w rękach profesjonalistów. Czasem jednak bańka pryska. Biuro, któremu zaufaliśmy, ogłasza upadłość, a wymarzone wakacje znikają niczym fatamorgana. Co robić?
Prawo po stronie klienta
Zgodnie z przepisami każdy organizator wycieczek powinien posiadać polisę lub gwarancję bankową zabezpieczającą klientów na wypadek bankructwa. W przypadku ogłoszenia upadłości fundusze uruchamiane są przez urząd marszałkowski właściwy dla siedziby touroperatora i – w pierwszej kolejności – wykorzystywane na sfinansowanie powrotu do kraju osób, które już rozpoczęły urlop.
Z pozostałej części pokrywane są roszczenia wniesione w związku z niezrealizowanymi wyjazdami. Do niedawna bywało to problemem, bo masy upadłościowej na ten cel nie wystarczało.
Pod koniec 2016 r. powstał Turystyczny Fundusz Gwarancyjny – II filar zabezpieczeń przed niewypłacalnością biur podróży. Co miesiąc organizatorzy wycieczek są zobowiązani do odprowadzania na jego rzecz składek. Biuru, które tego nie zrobi, grozi wykreślenie z rejestru i zakaz sprzedaży wycieczek przez trzy lata. Środki zgromadzone w funduszu (w 2017 r. ponad 40 mln zł) są uruchamiane, gdy te z polisy ubezpieczeniowej firmy zostaną wyczerpane.
Zaplanuj z nami wycieczkę do Włoch! Wszystko, co musisz wiedzieć znajdziesz w tym filmiku:
Jak wrócić do domu, gdy biuro upadnie?
Jeśli informacja o bankructwie biura zastanie nas na wyjeździe, szukajmy najpierw pomocy u rezydenta. Warto też nawiązać kontakt z urzędem marszałkowskim województwa, w którym siedzibę ma touroperator. To właśnie marszałek jest ustawowo zobowiązany do zorganizowania powrotu klientów upadłego biura do kraju. Należy pamiętać, że przysługuje nam również prawo zwrotu kosztów niewykorzystanej części wyjazdu.
Jak odzyskać pieniądze?
Jeśli kupując wycieczkę, wpłacamy całą sumę lub zaliczkę w wysokości ponad 10%, przedstawiciel organizatora powinien wydać nam pisemne potwierdzenie zabezpieczenia finansowego wraz z informacją o postępowaniu w przypadku ogłoszenia niewypłacalności biura. Roszczenia o zwrot wpłat za niezrealizowaną w całości lub części usługę należy kierować zgodnie z procedurą opisaną w tym dokumencie.
Z reguły klienci powinni przesłać formularz zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela bądź marszałka będącego beneficjentem polisy touroperatora. Do formularza należy dołączyć kopię umowy o świadczenie usług turystycznych oraz kopię dowodu wpłaty.
Zwrot pieniędzy następuje w ciągu maksymalnie 120 dni, najpierw ze środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego organizatora, a po ich wyczerpaniu – z TFG.
Upadek biura trudno przewidzieć. Można jednak przygotować się na taką ewentualność, by – pomimo upału – zachować chłodną głowę.