Porady

Kiepski hotel, zniszczony bagaż – wszystko nie tak? Sprawdź, kiedy przysługuje ci zwrot pieniędzy

materiały prasowe D.A.S., red. AJ, 2.09.2015

Na lotnisku

fot.: www.shutterstock.com

Na lotnisku
Wakacje to ten wyjątkowy moment w roku, którego nic nie powinno zakłócać. Tymczasem zdarzają się sytuacje, gdy jedyną rzeczą, o której zaczynamy marzyć, jest powrót do domu – kradzież, zniszczenie bagażu, noce nieprzespane z powodu skrzypiących łóżek w hotelu. Specjaliści od ubezpieczeń prawnych* radzą, kiedy i do kogo w takich przypadkach udać się z reklamacją.

Prawo do odszkodowania

Jeżeli zdjęcia z biurowego katalogu czy na stronie internetowej ni jak mają się do rzeczywistości, należy nam się odszkodowanie od organizatora. Możemy zareklamować np. hotel, który owszem, 20 lat temu wyglądał na świetnie wyposażony, ale dziś z infrastruktury pozostały zardzewiałe graty i rozpadające się meble.

Jeżeli organizujemy urlop samodzielnie, roszczenia powinniśmy kierować bezpośrednio do właściciela hotelu, w którym przebywamy.

W jaki sposób dochodzić swoich praw?

Zanim zdecydujemy się wystąpić z roszczeniami czy do organizatora wycieczki, czy bezpośrednio do hotelu, zadbajmy o odpowiednie przygotowanie listy uchybień i dowodów na to, że standard różni się od obiecanego. W przypadku wycieczki z biurem podróży warto mieć przy sobie katalog. Indywidualni turyści mogą oprzeć się na porównaniu standardu z okolicznymi hotelami i na fotografiach ze strony internetowej. Za dowody najłatwiej posłużą zdjęcia niedociągnięć np. brudne ręczniki czy pościel, zniszczone leżaki przy basenie, brak wyposażenia.

Pamiętajmy, że organizator wycieczki lub pośrednik turystyczny jest zobowiązany poinformować nas przed zawarciem umowy o możliwości ubezpieczenia się od tzw. „kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej” i o zakresie ubezpieczenia od „następstw nieszczęśliwych wypadków”. Turyści powinni poznać również przepisy paszportowe i wizowe obowiązuje w krajach, do których udajemy się na urlop.

NA TEMAT:

Reklamacja wycieczki

Reklamację należy złożyć (najpierw) u organizatora, który powinien zrekompensować przykre niespodzianki. Kwestią sporną jest oczywiście wysokość odszkodowania, szacowana w zależności m.in. od skali problemu.

Gdy reklamacja nie odniesie rezultatu, pozostaje dochodzić swoich praw w sądzie. Nie ma się czego bać! Jeżeli sąd uzna, że ścisłe ustalenie wysokości żądania w sprawie jest niemożliwe lub zbyt trudne, może na podstawie art. 322 k.p.c. zasądzić sumę wg własnej oceny opartej na analizie wszystkich okoliczności.

Zgubiony lub zniszczony bagaż – co wtedy?

Za to, co dzieje się z naszym bagażem (zarejestrowanym) odpowiada przewoźnik. Jeżeli zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie miało miejsce na pokładzie samolotu albo gdzie indziej w czasie, gdy bagażem opiekowały się linie lotnicze, ponoszą one pełną odpowiedzialność za straty.

Kwestie odpowiedzialności za zgubiony lub zniszczony w trakcie podróży lotniczej bagaż zostały uregulowane w Konwencji Montrealskiej (z 1999 r.). Konwencja ma szerszy zakres zastosowania niż przepisy unijne dotyczące odwołanych lub opóźnionych lotów, gdyż stosuje się je do przewozu międzynarodowego nie ograniczając się wyłącznie do terytorium Unii Europejskiej – mówi Krzysztof Piotrowski, specjalista ds. marketingu D.A.S.

Co robić w takiej sytuacji? Po pierwsze:

Zniszczenie lub zaginięcie bagażu trzeba zgłosić najpierw personelowi lotniska. Pracownicy wprowadzą dane do Międzynarodowego Systemu Wyszukiwania Bagażu. Potem otrzymamy Raport Niezgodności Własności (PIR) z numerem referencyjnym, dzięki któremu będziemy mogli monitorować poszukiwania on-line.

Po drugie Trzeba złożyć pisemną reklamację do przewoźnika – do 7 dni w przypadku uszkodzenia bagażu i 21, gdy odbiór jest opóźniony.

Po trzecie Należy ustalić wysokość poniesionych strat, najlepiej na podstawie rachunków – tak, rachunków za zakup torby i znajdujących się w niej rzeczy. Takie są oczekiwania większości linii lotniczych, oczywiście w praktyce ich spełnienie jest właściwie niemożliwe. Dlatego przewoźnik zazwyczaj szacuje wartość bagażu na podstawie jego wagi – i zwraca ok. 80 zł/kg.

Kiedy nie możemy liczyć na zwrot pieniędzy?

Za realizację warunków umowy na podstawie, której wyjechaliśmy na urlop z biurem podróży, odpowiada organizator imprezy – to on jest odpowiedzialny za wypełnienie wszystkich zobowiązań. Jego odpowiedzialność może być jednak ograniczona, co dzieje się w niektórych przypadkach:

  • gdy szkody spowoduje siła wyższa (np. huragan),
  • gdy zaniedbań dopuszczą się osoby trzecie lub
  • kiedy my sami doprowadzimy do zaniechania.

* Eksperci z Towarzystwa Ubezpieczeń Prawnych grupy D.A.S. Jeżeli posiadamy Ubezpieczenie Ochrony Prawnej D.A.S., wesprą nas profesjonalną poradą podczas składania reklamacji.

Polub nas na Facebooku!

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.