Jak pokazuje badanie zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Polskich Kolei Linowych, Polacy wolą spędzić wakacje w polskich górach niż nad Morzem Bałtyckim. Sporo turystów wybiera się też za granicę. Co trzeci z nas swój wolny od pracy czas planuje spędzić w domu.
NA TEMAT:
Turyści w pierwszej kolejności wybiorą wypoczynek w Tatrach, jednak popularnością cieszyć się będą również Bieszczady i Beskidy.
Z badania opinii Polaków wynika, że najważniejszą atrakcją w Tatrach dla aż 82 proc. badanych planujących wyjazd w polskie góry, jest obszar Tatrzańskiego Parku Narodowego. Niewiele mniej osób za ważny punkt wyjazdu uznało spacer do Morskiego Oka (78 proc.). Większość turystów chce wyjechać koleją linową na Kasprowy Wierch (54 proc.) i koleją linowo-terenową na Gubałówkę (52 proc.). Samodzielnie wejść na szczyt, np. Rysów lub Giewontu, chciałoby 47 proc. zapytanych, a spacer po Krupówkach, najsłynniejszej ulicy Zakopanego, planuje 42 proc. zapytanych.
Starsi w góry, młodsi nad morze
Wyjechać w polskie góry chciałoby dokładnie 18 proc. Polaków zapytanych w badaniu Polskich Kolei Linowych, a na wybrzeże 17 proc. Na południe wybierają się przede wszystkim osoby po czterdziestce – stanowią aż 78 proc. wszystkich planujących urlop w górach.
Wśród osób deklarujących urlop nad polskim morzem dominują trzydziestolatkowie – w grupie wiekowej 30-39 aż 38 proc. badanych chciałoby w trakcie urlopu zobaczyć Bałtyk, a wśród wszystkich badanych, którzy nie skończyli 40 lat (w grupie wiekowej 18-39 lat), już co drugi ma takie plany.
Wakacje w górach to sposób spędzania urlopu preferowany przez osoby z wyższym wykształceniem – aż 24 proc. takich badanych osób chciałoby wyjechać na południe, podczas gdy morze w tej grupie wybiera tylko 19 proc. respondentów. Na szlakach w tym sezonie będzie można spotkać więcej kobiet, niż mężczyzn – o wyjeździe w góry myśli co piąta przedstawicielka płci pięknej i tylko 15 proc. panów.
Znacząca grupa Polaków (25 proc.) zamierza w tym roku wyjechać za granicę. W domu część lub całość swojego urlopu chce spędzić 32 proc. badanych.
***
NOTA METODOLOGICZNA
Badanie zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Polskich Kolei Linowych S.A., w kwietniu 2017 r. metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), z odpowiedziami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, na próbach losowo – kwotowych 1100 i 500 osób, stanowiących liczebną reprezentację cech demograficznych dla ogółu mieszkańców Polski (dane wg GUS).