Wstrzymane zostały nie tylko loty międzynarodowe, ale też krajowe. Na lotniska nie są wpuszczane samoloty cywilne, a jedynie wyczarterowane na zlecenie premiera w celu przywiezienia do Polski obywateli, którzy utknęli za granicą. Musimy tymczasowo pożegnać się z zaplanowanymi wakacjami czy podróżami służbowymi. O ile w normalnej sytuacji możemy liczyć na odszkodowanie za odwołany lot, o tyle w przypadku nadzwyczajnych okoliczności, jakim jest pandemia koronawirusa, przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania za anulowany rejs. Mówi o tym unijne Rozporządzenie (WE) nr 261/2004. Nie oznacza to jednak, że nie możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy za odwołany lot lub zmianę jego terminu. Sprawdziliśmy, jak wyglądają procedury w trzech najchętniej wybieranych przez Polaków liniachlotniczych.
Jak odzyskać pieniądze za odwołany lot?
Ryanair
Przewoźnik zawiesił większość swoich połączeń w Europie. Pasażerowie otrzymali wiadomość SMS oraz e-mail z instrukcją, jak należy postąpić. Ryanair umożliwia dwie opcje: zwrot pieniędzy lub bezpłatną zmianę terminu lotu (z ewentualną dopłatą, jeśli wybrane połączenie będzie droższe od pierwotnego). W tym celu należy wypełnić formularz na stronie przewoźnika. Klienci Ryanair skarżą się na komunikaty o rzekomych błędach, pojawiające się podczas próby wypełnienia formularza. Przewoźnik odpowiada, że to ze względu na przeciążony serwer i prosi o cierpliwość.
Można również skorzystać z Live Chatu i bezpośrednio połączyć z konsultantem, który wypełni taki wniosek za nas. Ta opcja może jednak wiązać się z długim oczekiwaniem.
Wizz Air
Osobom, które posiadają konto WIZZ, węgierski przewoźnik oferuje całkowity zwrot kosztów plus równowartość 20% ceny biletu. Bonus można wykorzystać na usługi Wizz Air w ciągu 24 miesięcy. Jeżeli zdecydujemy się na zwrot pieniędzy, otrzymamy 100% wartości biletu, jednak proces może potrwać dość długo ze względu na dużą liczbę wniosków. Druga opcja to zmiana rezerwacji na inny kierunek. Jest ona możliwa tylko w przypadku, jeśli ruch lotniczy w danym kraju nie został wstrzymany. Pasażerowie, którzy dokonali rezerwacji za pośrednictwem strony lub aplikacji mobilnej, otrzymają wiadomość e-mail z linkiem zawierającym dalszą instrukcję postępowania.
Polskie Linie Lotnicze LOT
W związku z rządową decyzją o przedłużeniu zawieszenia lotów, polski przewoźnik odwołał wszystkie rejsy, które miały odbyć się w dniach 29 marca - 11 kwietnia. Z uwagi na pandemię i utrudnienia z nią związane, LOT zmodyfikował nieco politykę zmian biletów. Pasażerowie mogą bezpłatnie zgłosić zmianę terminu wylotu do 31 sierpnia 2020. Nowy rejs musi odbyć się w ciągu 12-stu miesięcy od daty zakupu pierwotnego biletu. Przewoźnik oferuje 30% zniżki na kolejną podróż. Bonus jest ważny przez rok. Aby zmienić termin wylotu, należy wypełnić formularz na lot.pl.
Bilet na odwołany lot można również wymienić na rejs na innej trasie. Jeśli nowy kierunek będzie droższy od poprzedniego, linie odejmą 200 złotych od należnej opłaty.
Pasażerowie mogą również ubiegać się o zwrot kosztów niewykorzystanego biletu. Jeżeli podróż jeszcze się nie rozpoczęła, podróżni dostaną całkowity zwrot pieniędzy. W przypadku rozpoczętej podróży, przewoźnik zwraca za odcinki nieprzebyte.
Kiedyś znów będziemy (eko)podróżować. Zobaczcie nasze wideo!
NA TEMAT: