Kto planował długi majowy weekend za granicą może być zmuszony wybrać inną, niż samolot, formę dotarcia do celu. Swoje loty w maju będą musiały odwołać m.in. Ryanair, Wizz Air i LOT. Chociaż ten ostatni ucierpi najmniej. Zgodnie z najnowszym rozporządzeniem ws. ograniczeń w ruchu lotniczym od 1 maja br., na Lotnisku Chopina i w Modlinie będzie można wykonywać do 180 startów i lądowań dziennie, a w ciągu godziny do 24. Porty będą działały tylko w godzinach od 9.30 do 17. Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) opublikował listę tras lotniczych obsługiwanych po 1 maja 2022, gdyby nie doszło do porozumienia pomiędzy kontrolerami a PAŻP. Na liście są 32 połączenia oraz 11 przewoźników.
Odwołane loty z Polski. Ryanair, Wizz Air i LOT. Dokąd na pewno polecimy w maju 2022?
Negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) trwają od kliku tygodni. Dotyczą m.in. wynagrodzenia, bezpieczeństwa oraz regulaminu pracy. Więcej na ten temat pisaliśmy TU. W związku z trwającym kryzysem rząd wydał rozporządzenie dotyczące działalności lotnisk kontrolowanych przez wieżę w Warszawie. Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował listę priorytetowych połączeń. Jak tłumaczą autorzy listy, to trasy do lotnisk, które łączą niemal z każdym miejscem na świecie. 19 z 32 połączeń będzie wykonywał LOT, Wizz Air trzy, Ryanair i Lufthansa – dwie. Kilku innym przewoźnikom (Air Franc, Turkish Airline, KLM, Emirates, Austrian Airlines, Swiss, TAP Air Portugal) zostało przyznanych po jednej trasie.
Oto lista połączeń Polski, które nie zostaną odwołane w maju 2022
PLL LOT
Londyn Heathrow
Nowy Jork
Chicago Bruksela
Toronto
Incheon
Rzeszów
Tel Awiw
Oslo
Kopenhaga
Budapeszt
Wilno
Praga
Bukareszt
Düsseldorf
Barcelona
Berlin
Tbilisi
Szczecin-Goleniów
Wizz Air
Londyn - Luton
Rzym
Ryanair
Londyn - Stansted
Dublin
Lufthansa
Frankfurt
Monachium
Air France
Paryż
Turkish Airlines
Stambuł
KLM
Amsterdam
Emirates
Dubaj
Austrian Airlines
Wiedeń
Swiss
Zurich
TAP Air Portugal
Lizbona
Jeśli kontrolerzy ruchu lotniczego i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej dojdą do porozumienia, rozporządzenie może zostać anulowane w każdej chwili.
ŹRÓDŁO:PAP