Eurocontrol czyli Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej pełni funkcję Menedżera Sieci, jej zadaniem jest m.in. dbanie o bezpieczeństwo lotów. A tego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej może wkrótce nie zapewnić. W Polsce od miesięcy trwa strajk kontrolerów lotów. PAŻP prowadzi negocjacje ze związkowcami, którzy nie godzą się m.in. na obniżenie pensji. W piątek 22 kwietnia rozpoczęły się rozmowy określane mianem ostatniej szansy. Jeśli się nie powiodą, większość kontrolerów odejdzie z pracy wraz z końcem kwietnia. W maju na wieży lotniska w Warszawie może wtedy zostać tylko 38 z 208 osób. Eurocontrol już przygotowuje plan awaryjny.
ZOBACZ TEŻ: Sposób na tańsza majówkę nad morzem. Dzieci będą zachwycone
NA TEMAT:
Eurocontrol zdaje sobie sprawę z toczących się dyskusji między PAŻP, polskim dostawcą usług żeglugi powietrznej, a związkami i ma nadzieję, że wkrótce nastąpi przełom. Jeżeli nie uda się znaleźć rozwiązania, będzie to miało bardzo negatywne konsekwencje dla europejskiej sieci lotniczej. Od 1 maja polski ULC wdroży program anulowania lotów, aby znacząco zmniejszyć liczbę lotów do/z polskiej przestrzeni powietrznej - informuje agencja, dodając, że odbędzie się to przy wsparciu Eurocontrol z uwzględnieniem liczby dostępnych kontrolerów ruchu lotniczego oraz planowanych lotów
Paraliż nieba nad Polską odwołane loty w Europie
Jeśli związkowcy nie dogadają się z Polską Agencją Żeglugi powietrznej 1 maja w Warszawie zostanie zaledwie 38 z 208 kontrolerów ruchu lotniczego. W dodatku część z nich jest na zwolnieniach lekarskich. Loty z i do Polski już od kliku tygodni są opóźnione lub odwoływane. Jeśli zabraknie kontrolerów, może być jeszcze gorzej. Eurocontrol poinformowała, że konsultuje się ze swoimi partnerami, by zminimalizować skutki braku porozumienia pomiędzy kontrolerami, a PAŻP.
„Ponadto około 300 lotów, które obecnie przemieszczają się przez polską przestrzeń powietrzną, będzie wymagało zmiany trasy" - dodała Eurocontrol.
Kryzys na lotniskach. Czego chcą kontrolerzy ruchu?
Pod koniec 2021 PAŻP próbowała obniżyć wynagrodzenia kontrolerów ruchu. Co doprowadziło do konfliktu z pracownikami. 1 kwietnia br. ze stanowiskiem pożegnał się prezes Janusz Janiszewski. Jego miejsce zajęła Anita Oleksiak, która od kilkunastu dni prowadzi negocjacje ze związkowcami. Ci walczą nie tylko o pieniądze, ale także o bezpieczeństwo i higienę pracy - mówi cytowana przez "Wyborczą" Agnieszka Garwolińska ze Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Jak podaje gazeta, związkowcy chcą mieć "gwarancję, że kontroler nie będzie pracował w pojedynkę przez trzy godziny bez możliwości wyjścia do ubikacji, bo wciąż lądują samoloty. Taki model pracy według Agnieszki Garwolińskiej próbował wprowadzić poprzedni prezes PAŻP".
ŹRÓDŁO:PAP