Aktualności

Znaj swoje prawa, podróżując pociągiem

Maciej Głodowski, 9.05.2011

Pociąg

fot.: sxc.hu

Pociąg
Usługi rodzimych przewoźników kolejowych pozostawiają wiele do życzenia. Warto znać swoje prawa, aby ubiegać się o odszkodowanie.

Usługi rodzimych przewoźników kolejowych pozostawiają wiele do życzenia. Warto znać swoje prawa, aby ubiegać się o odszkodowanie.

Jako kraj członkowski Unii Europejskiej, musieliśmy przyjąć rezolucję dotyczącą podstawowych praw podróżujących koleją. "W kontekście tworzenia się jednolitego rynku środki wspierające prawa pasażerów mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia konsumentom odpowiedniej ochrony, a sektorowi kolejnictwa równych szans w oparciu o usługi wysokiej jakości." Postaram się je przekazać w skrócie.

Na początku musimy wiedzieć, że usługi kolejowe mają swoją definicję. Głównie chodzi o transport między miastami, nie bierzemy pod uwagę miejskich, podmiejskich i regionalnych usług kolejowych. Pomimo, że jednym z obowiązków przewoźnika jest poinformowanie pasażera o jego prawach, z doświadczenia wiem, że bywa to często pomijane.

 Opóźnienie bądź odwołanie pociągu:

 Jeśli przewiduje się co najmniej godzinne opóźnienie, pasażer ma do wyboru:

- Zwrot pełnego kosztu biletu lub za część niezrealizowanej podróży oraz za część już zrealizowaną, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży. Ponadto w tym przypadku pasażer jest uprawniony do połączenia powrotnego do miejsca wyjazdu w najbliższym dostępnym terminie.

- Kontynuację lub zmianę trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu, do miejsca docelowego w najbliższym dostępnym terminie lub do miejsca docelowego w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

W przypadku gdy pasażer kontynuuje podróż mimo opóźnienia, jest on uprawniony do odszkodowania.

Minimalna wysokość odszkodowania w przypadku opóźnienia wynosi:

- 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,

- 50 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 i więcej minut.

Prawa do informacji:

- Czy w pociągu dostępne jest wyposażenie na potrzeby osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz pasażerów z rowerami?

- Czy połączenie może zostać przerwane lub opóźnione?

- Jakie usługi są dostępne w pociągu?

- Gdzie i w jaki sposób pasażerowie mogą odbierać zagubiony bagaż i składać skargę?

- Jakie są główne możliwości przesiadek?

Prawa przysługujące osobom niepełnosprawnym bądź o ograniczonej sprawności ruchowej:

Przedsiębiorstwa kolejowe są zobowiązane do:

- ustanowienia niedyskryminujących zasad dotyczących korzystania z przewozu przez osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, np. osoby starsze,

- informowania – na żądanie – na temat dostępności przewozów kolejowych oraz warunków dostępu do taboru kolejowego i powodów ograniczeń,

- zapewnienia osobom niepełnosprawnym oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej nieodpłatną pomoc w pociągu oraz podczas wsiadania i wysiadania. Pomoc zapewniana jest pod warunkiem, że przedsiębiorstwo kolejowe, zarządcę stacji, sprzedawcę biletów lub operatora turystycznego, u którego nabyto bilet, powiadomiono o potrzebie udzielenia pomocy danej osobie przynajmniej na 48 godzin zanim taka pomoc będzie potrzebna.

Osoba niepełnosprawna powinna pojawić się na miejscu odjazdu przynajmniej godzinę wcześniej! W przypadku zagubienia, bądź uszkodzenia bagażu przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia pełnego odszkodowania.

Pamiętajmy, że takie same prawa obowiązują nas na obszarze całej Unii Europejskiej!

NA TEMAT:

Polub nas na Facebooku!

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.